Anpassa svephöjden på eftermarknadsbelägg till D2 bromsok
Om du monterar eftermarknadsbelägg i D2 bromsok så behöver svephöjden oftast bearbetas för optimal funktion.
Denna guide hjälper dig anpassa svephöjden på bromsbelägget till D2 bromsok
Om du monterar eftermarknads bromsbelägg / racebelägg i ditt D2 bromsok så behöver du högst troligt bearbeta svephöjden. Svephöjden bör ligga jämnt med skivan ytterkant för maximalt utnyttjande av bromsskivan. Vi ser att man behver gör att detta på efteramrksadsbelägg ifrån EBC, PFC, Carbotech och Pagid.
Väljer du D2´s egna belägg så slipper du denna operation.
Varför är det olika höjder på bromsbeläggen?
D2 använder sig av en grunddesign ifrån AP Racing till sina bromsok, iallafall till bromsoken som används till den mest populära storlekarna 330mm-356mm. Denna design av bromsbelägg sitter i flera olika bromsok. Det används olika stora bromskivor till dessa kit och det är därför svephöjden många gånger måsta anpassas för just ditt bromskit, detta gäller inte bara D2 utan även andra märken. Köper man D2´s egna bromsbelägg så är dem gjorde enbart för D2´s storlek och därför behövs det ej anpassas.
Varför ska man anpassa belägget för bromsoket?
Det är oftast ingen fara att svephöjden inte är optimal, men ett överhäng gör att du oftast inte använder den inre delan av skivan. Det kan också ge ett missljud när belägget slits fel. Så för maximal livslängd och prestanda så följ denna guide.
Här ser du ett exempel på att belägget sticker ut:
Hur anpassar jag höjden på belägget?
Börja med att montera belägget i oket och mät hur mycket om behöver tas av på stoppklacken på midjan av belägget. Använd med fördel ett skjutmått. Plocka sedan ur belägget och markera motsvarande mått på klacken. Skruva fast belägget i ett skruvstäd så det är stadigt och stabilt, använd vinkelslip och kapa av på midjan av belägget. Rekommenderat är att ta av mindre material, provmontera bromsbelägget i oket för att sedan upprepa tills svephöjden är bra. Tar du av för mycket material så är det ingen återvändo. Så lite åt taget.
Ett bromsbelägg som är bearbetat och ett som inte är bearbetat.
Klart! Dags att montera dina nya bromsbelägg
När du är nöjd och belägget sveper längst med skivans övre ytterkant så är du klar. Se till att anti-rattle clipsen / ovanför beläggen har anläggningstryck neråt så belägget fortfarande sitter stabilt och still i bromsoket. Vid behov så justera clipsen så lagom anläggningstryck erhålles.
Klart!